Psihologia designului interior

amenajariIn procesul de amenajare a oricarui spatiu interior trebuie sa luam in considerare scopul spatiului respectiv si cine este cel mai potrivit pentru a-l folosi. Este evident ca punerea unor piese de mobilier luxoase si a unor covoare din plus intr-o camera menita a fi camera de joaca a copiilor nu reprezinta un decor potrivit, oricat de bine ar arata. In mod similar, nu vom vrea sa cream un mediu care sa ne deranjeze sau sa ne distraga atentia punand calculatorul in dormitor, daca intentia noastra este de a ne odihni noaptea.

In afara de considerentele de ordin practic, trebuie sa avem in vedere alte cateva aspecte, in functie de care sa ne amenajam camera, astfel incat sa obtinem un ambient cat mai aproape de perfect. Acestea sunt: iluminatul, perceptia spatiului, zgomotul, culoarea si mirosul.

Majoritatea cercetarilor efectuate de psihologi cu privire la mediul in care traim, a confirmat ca ambientul poate si chiar are o influenta semnificativa asupra felului in care simtim si a felului in care este cel mai probabil sa reactionam la diferiti stimuli. Asadar, trebuie sa avem grija sa evitam tot ceea ce ne-ar putea face sa ne simtim inconfortabil sau abatuti si sa ne concentram pe crearea unui interior armonios care sa ne influenteze benefic starea de spirit.
 
Iluminatul

Luati, de exemplu, o incapere folosita drept camera de consiliere. Poate lumina din aceasta incapere sa influenteze un individ intr-atat incat el sa devina suficient de relaxat pentru a vorbi liber? Raspunsul este pozitiv, raportandu-ne la rezultatele unui studiu japonez, coordonat de catre Colegiul de Stiinte Umaniste de la Universitatea Nihon din Tokyo. Conform acestui studiu iluminatul slab evoca sentimente mai relaxante, crescand perceptia de atractivitate a consilierului si permitand individului sa fie mai deschis decat daca s-ar fi aflat intr-o camera puternic luminata.

Un domeniu in care putem observa clar efectul luminii asupea psihicului uman este cel al industriei alimentare. Dezvoltatorii pietei fast-food isi doresc, in general, o rulare rapida a clientilor, astfel ca, in scopul de a-i incuraja sa manance repede, iluminatul tinde sa fie stralucitor, locurile destinate sezutului sunt mai degraba practice, decat confortabile, fiind dispuse unul in imediata apropiare a celuilalt, iar culorile folosite sunt, adesea, indraznete.

In cazul unui restaurant scump, unde ideea este aceea de a oferi clientilor o experienta culinara, vom observa ca iluminatul este slab, mesele sunt joase, scaunele confortabile si dispuse astfel incat sa ofere intimitate, iar clientul sa fie incurajat sa stea putin mai mult, pentru inca o sticla din vinul casei, supraevaluat ca pret.

Perceptia spatiului

Camerele inghesuite sunt mai susceptibile in a avea un efect negativ asupra dispozitiei noastre decat cele spatioase. Factorii care conduc la perceperea unui spatiu ca fiind inghesuit sau inchis includ: tavanele joase, ferestrele mici si lipsa luminii naturale, inabuseala din camerele supraincalzite, camerele inguste si camerele in care exista prea mult mobilier si alte elemente ingramadite in spatiul disponibil. Combinate, toate aceste aspecte vor crea un ambient stresant.   

Va trebui, de asemenea, sa luam in considerare orice bariera de comunicare. De exemplu: in camera de consiliere oamenii sunt incurajati sa se deschida in cazul in care scaunele sunt asezate in asa fel incat sa permita comunicarea directa intre consilier si pacient si se vor simti intimidati in cazul in care intre cele doua parti se afla un birou mare. Cu toate acestea, biroul este de dorit in cazul unui mari corporatii, in intentia de a crea o separare clara intre personal si conducere.

Zgomotul

Este, de asemenea, un factor semnificativ si exista, intr-adevar, si acest tip de poluare care poate afecta negativ dispozitia oamenilor. Zumzaitul constant al calculatorului sau al altei masinarii, bazaitul electric al frigiderului sau al surselor de lumina, zgomotul traficului, al strazii sau al lucratorilor din vecinatate pot creste nivelul stresului pe care proprietarii il resimt si pot scade considerabil posibilitatea ca acestia sa se simta bine in propriile locuinte.

Culoarea

Cercetarile realizate de-a lungul timpul au relevant faptul ca efectul culorilor asupra psihicului uman este unul foarte mare. La nivel de baza, rosul este o culoare intensa, care atrage atentia, fiind, de asemenea, asociata cu pasiunea. Albastrul este mult mai relaxant si poate evoca sentimente de incredere si siguranta, fapt pentru care este adesea folosit in mediile de afaceri. Verdele este asociat cu natura si este relaxant pentru privire, in opozitie cu galbenul care poate solicita privirea, dar in acelasi timp poate stimula concentrarea. Culorile pale sunt mai susceptibile de a imbunatati perceptia spatiului dintr-o camera. Dvs sunteti, insa, judecatorul final in alegerea culorilor care sa se potriveasca perfect cu starea dvs de spirit si cu modul de viata pe care il duceti.

Mirosul

Aromele placute pot imbunatati modul in care percepeti o camera, la fel cum mirosurile neplacute  pot strica un spatiu perfect amenajat. Acesta este un aspect pe care agentii imobiliari il cunosc prea bine atunci cand isi exercita meseria. Mirosul cafelei si a painii coapte pot face o locuinta sa para mai primitoare, in timp ce mirosurile puternice si intepatoare de alimente produc efectul contrar. Puteti crea un efect placut intr-o incapere folosind boluri care contin un mixaj de flori uscate si lumanari.

Sursa foto

Corina Dovinca
InCasa.ro