Ce este iluminatul architectural

In afara de asta, in acest domeniu intra si preocuparea pentru iluminatul gradinior si al pietelor publice.

Opera din Sydney, Australia 

Inainte de anii 1960, conceptul de iluminare a corpurilor de arhitectura nu era considerat a fi foarte important, motiv pentru care nici nu era luat in considerare de multi arhitecti. Aceasta gandire s-a schimbat insa o data cu formarea Asociatiei Internationale a Designerilor de Sisteme de Iluminat (International Association of Lighting Designers - IALD), in 1969. Momentul a dus la aparitia unei noi atitudini fata de aceasta profesie si a ridicat simpla activitate de iluminare a cladirilor la rangul de design de iluminat arhitectural, aceasta fiind, de altfel, si una din principalele scopuri ale organizatiei. IALD a ramas o asociatie in general Nord Americana pana in 1993, cand s-a format si Asociatia Designerilor Europeni de Sisteme de Iluminat (European Lighting Designers' Association - ELDA, mai tarziu ELDA+). Desi intre timp s-au infiintat mai multe asociatii de acest gen, aceste doua organizatii sunt principalele autoritati care se ocupa de problemele legate de designul iluminatului exterior. De aspectele tehnice se ocupa Comisia Internationala de Iluminari (CIE), infiintata inca din 1931 si care are sediul in Viena, Austria. 


Muzeul Luvru, Paris

Las Vegas, U.S.A. 

Definirea conceptului
Designul iluminarilor arhitecturale se concentreaza pe trei aspecte fundamentale legate de iluminarile corpurilor arhitecturale. Primul este, desigur, aspectul estetic al cladirii, parte foarte importanta, mai ales in cazul monumentelor reprezentative. Pe al doilea loc se afla aspectul ergonomic, care se refera la functia pe care o indeplineste lumina proiectata pe fatada cladirii; ea trebuie sa scoata in evidenta anumite elemente arhitecturale. In cele din urma, conteaza cantitatea de energie folosita, pentru ca este important si ca intreg proiectul de iluminare sa nu fie exagerat - este vorba de iluminarea unor spatii nesemnificative din punct de vedere vizual sau de iluminarea excesiva.

Fiecare din aceste trei aspecte sunt analizate cu minutozitate in proiectarea sistemului de iluminat.

Cand vine vorba de aspectul estetic, designerul incearca sa masoare si sa ridice gradul de interes al fiecarui element arhitectural in parte, sa stabileasca daca acestea trebuie scoase in evidenta sau daca trebuie numai sa se integreze printre celelalte; luminile si modul in care sunt acestea folosite trebuie sa dea nastere unor emotii, nu numai sa lumineze cladirea pur si simplu pentru ca aceasta sa fie vizibila pe timp de noapte.

Aspectul functional al proiectului se refera la nevoia ca intreag proiectul sa fie vizibil (mai ales noaptea, dar si ziua), la impactul pe care o are lumina zilei asupra elementelor de iluminat si la probleme legate de siguranta (stralucire, confuzia care poate aparea din cauza culorilor folosite, etc.).


Turnul Eiffel, Paris 

Cam la fel ca in cazul arhitecturii, designul iluminarilor arhitecturale nu se poate incadra complet nici in domeniul artei, dar nici al stiintei, fiind, in cele din urma, o combinare a celor doua. Este un demers care implica atat spiritul creativ a designerului, cat si o buna intelegere a proprietatilor luminii din punct de vedere stiintific, a modului de functionare a corpurilor de iluminat, etc.

Problema iluminarilor arhitecturale atrage destul de putin atentie cand vine vorba de reflectarea ei in presa scrisa, radio sau televiziune, dar chiar si din partea revistelor de arhitectura. Cu toate acestea, de-a lungul timpului s-au tot infiintat mai multe reviste specializate pe acest subiect. Cea mai cunoscuta din ele este Proffesional Lightning Design, publicatia oficiala a IALD si ELDA+, despre care am vorbit mai sus; revista este publicata in engleza, germana, turca si chineza.


Amsterdam, Olanda 

Comentarii:

rCTEvPZOTQJkEEam postat pe 17 Iulie 2012
pxUkmUeI
Salut Alex, Iata observatiile mele, ptrneu fiecare fotografie, excluzand-o pe cea de titlu .Poza Doi soldati germani in fata Garii de Nord Blocul modernist de pe fundal este intr-o paragina groaznica astazi.Poza Gara de Nord din alt unghi Turnul nu era in renovare, ci in refacere, din cate stiu, ptrneu ca Gara n-a avut mereu aspectul modernist de azi.Poza Nemti cu Mercedes in Piata Universitatii Se vede mica si statuia lui Bratianu din rond.Poza Spre Piata Romana este luata la intersectia bd. Take Ionescu (actual Magheru) cu str. Alex. Lahovary (actuala G. Enescu). Imi place MULT aceasta poza ptrneu ca vedem vechiul bloc Casata (cazut in '77) si casele de pe locul actualului bloc Gradinita (cel cu McDonald's).Poza Piata Romana cu statuia lui Lascar Catargiu trafic destul de aglomerat atunci. Se auzea acum cativa ani ca vor reamplasa statuia lui Catargiu in locul Lupoaicei, deoarece o reamplasare centrala a statuii pe configuratia actuala a Pietei Romane este considerata dificila .Poza Strada in Bucuresti este strada Academiei, mergand spre bd. Carol I (astazi Regina Elisabeta). Strada Academiei s-a numit si strada Poincare in interbelic. Se vede si blocul Academiei, partea cazuta in '77.Poza Soldati germani pozand langa Arcul de Triumf basoreliefurile Regelui si Reginei erau intr-adevar sculptate in marmura si diferite de cele de azi, insa erau amplasate pe cealalta parte a Arcului. Ce ai tu in poza este partea dinspre Casa Presei cum ar veni, care reprezinta niste personaje pe care eu le denumesc Decebal si Traian .Poza Amintiri din Bucuresti daca nu se bucura el, ma bucur EU Am scris mult, sper sa-ti fie de ajutor si multumesc pt pozele astea!!