Culorile si ideile preconcepute

CuloriO ramura importanta, dar insuficient exploatata, din domeniul designului interior este reprezentata de psihologia spatiului. Aceasta stiinta studiaza efectele pe care mediul le are asupra comportamentului si a felului nostru de a fi: modul in care suntem influentati de culori, de pozitionarea si alegerea elementelor de mobilier, de temperatura etc. Studiile efectuate pana acum in acest domeniu arata ca ceea ce ne influenteaza nu sunt culorile in sine ci perceptia noastra asupra acestora.

 

Pentru unii dintre noi, de exemplu, negrul poate sugera stabilitate si eleganta, in timp ce pentru altii, simbolizeaza mortea. In unele tari este asociat cu puritatea, fiind culoarea pe care miresele o poarta in ziua nuntii lor. Prin urmare negrul poate influenta diferit starile de spirit ale diferitelor persoane: cei pentru care negrul inseamna moarte, vor fi deprimati si tristi intr-o astfel de ambianta, cei care vad in negru culoarea puritatii se vor simti impliniti si buni. Desi privesc acelasi lucru, oamenii vad diferit. Ei au perceptii diferite si, prin urmare, trec prin stari de spirit diferite, desi se afla in acelasi mediu. Intrebarea care se pune este urmatoarea: cultura este cea care dicteaza felul in care percepem lucrurile sau este vorba despre experienta de viata a fiecaruia?

 

Sa analizam verdele de avocado. Aceasta culoare, remarcata pentru prima oara in anii 70, se regasea peste tot. Case intregi erau vopsite in verde de avocado. A fost perioada in care culoarea respectiva era nelipsita, fiind folosita aproape obsesiv. In prezent, pana si cel mai nesemnificativ element de culoare verde de avocado, nu numai ca iti eticheteaza locuinta ca fiind demodata, dar produce si un efect de prost gust. Explicatia acestui fapt tine de domeniul psihologiei.

 

La nivel cultural am exagerat cu folosirea verdelui de avocado. El a marcat un moment din trecut, in care a atins un maximum de utilizare, dupa care, a intervenit saturatia, astfel ca orice element suplimentar colorat in verde de avocado si adaugat intr-un decor oarecare, se traducea printr-un raport invers proportional cu satisfactia si efectul obtinut era unul de kitsch.

 

Cei care au folosit aceasta culoare la moda in anii '70 nu se mai simt la fel de bine folosind-o si astazi. Singurul motiv pentru care au pastrat-o este, desigur, bugetul limitat, care nu le permite sa faca o schimbare. Acest aspect ii determina sa se simta limitati si le poate induce conflicte la nivel psihologic. Dar pentru cei care nu au crescut in anii '70 verdele de avocado nu prezinta nici o semnificatie.

 

Perceptia noastra asupra culorii este, prin urmare, cea care determina o anumita stare emotionala sau un sentiment particular cu privire la o anumita incapere/ambianta. Cultura contribuie, desigur, si ea la felul in care percepem mediul ambiant, dar are un rol secundar.

 

www.incasa.ro

08.05.2008