Designul interior - istoric - partea 2

EVUL MEDIU : INTERIOARE ROMANE SI GOTICE

In perioada medievala cei mai multi oameni inca mai locuiau in case improvizate, care nu ofereau nici macar adapost, cu atat mai putin confort sau nevoia de infrumusetare. Nobilimea si cei apropiati lor ocupau constructii construite initial pentru aparare, cum erau castelele.

castel

In locuintele mai mari camera principala (si singura) era un echivalent al sufrageriei de astazi, unde se gatea, se manca si se dormea, intreaga familie amestecata, in conditii care astazi ar revolta sau ar oripila.Inainte sa apara incaperi diferite pentru dormit - o idee care a devenit standard in perioada secolelor XI-XII femeile dormeau in aceeasi camera cu barbatii, indiferent de gradul de rudenie, paturile lor fiind uneori separate printr-o perdea groasa. In cazul celor bogati camera principala putea avea o lungime de peste 18 m si o latime de 6, un spatiu suficient si astazi. Acoperisul era sustinut din interior de stalpi din lemn, care ulterior au inceput sa fie pictati sau sculptati. Podeaua putea sa fie din piatra, pamant, acoperita cu paie sau frunze. In perioada Cruciadelor au inceput sa fie folosite covoare aduse din Orient, dar inca foarte scumpe pentru majoritatea locuitorilor. Noutatea a fost atat de mare incat o buna perioada covoarele au fost folosite exclusiv pentru impodobirea peretilor, o idee inspirata si de obiceiul normanzilor de a-si acoperi peretii cu tapiserii.

Nevoia de protectie in fata frigului si a umezelii a dus la aparitia izolarii peretilor, la inceput doar cu pamant, apoi cu tencuiala. Dupa ce aceasta a inceput sa fie folosita peretii erau adesea impodobiti cu fresce. Mobilierul dintr-o casa obisnuita a perioadei medievale era simplu : mese, banci, scaune, lazi in care se puneau diferite obiecte. Acestea, construite din stejar intarit cu fier erau foarte importante, in ele fiind tinuta averea stapanului casei, pentru a putea fi repede dusa in alta parte in cazul unui atac sau incendiu, cand locuinta trebuia parasita de urgenta.

Dupa ce din secolul XIV pe campul de lupta au inceput sa fie folosite praful de pusca si tunurile castelul nu a mai putut oferi protectia de altadata. Mai mult, datorita unei reduceri a numarului conflictelor din Europa, precum si a aparitie unei clase de mijloc, alcatuita in principal din negustori s-a simtit nevoia unor locuinte mai confortabile decat demodatul castel, adaptate cerintelor vietii cotidiene. Ca prima reactie la aceasta necesitate au aparut vila gotica si chateau-ul francez, au inceput sa se construiasca cladiri cu doua-trei etaje in orase, care aveau sufragerii, bucatarii, dormitoare si camari sau chiar spatii mai mari de depozitare. Primele astfel de locuinte au aparut in secolul XIII in Italia, Anglia si Franta. Dupa 1400 tapiseriile au inceput sa fie folosite tot mai mult, cele mai multe fiind de productie franceza, fiind utilizate pentru decorarea peretilor, pentru a imparti camerele mari, si in general pentru frumusetea interioarelor. Incep sa fie utilizate si perdelele pentru ferestre, care inlocuiau vechile obloane din lemn.

INTERIOARELE RENASTERII

Casele oamenilor bogati ai Renasterii aveau camere mari, spatioase, cu tavane inalte si bogat ornamentate cu picturi si forme din tencuiala, inspirate de antichitatea romana si elena. Atat decoratiunile cat si mobilierul erau special alese pentru a crea senzatia de bogatie extraordinara. Totul trebuia sa demonstreze cat de bogat era proprietarul, dar si bunul gust in ton cu vremurile al acestuia. In Franta si Italia, unde artisti faimosi precum Benvenuto Cellini si Rafael au realizat decoratiuni interioare, o camera fiind evaluata in functie de calitatea si numarul ornamentelor de pe pereti si tavan.


Se folosea putina mobila - cufere (cassoni), dulapuri pentru haine (armoires), masute care aveau rolul de a completa simetria arhitecturala a camerelor. In Anglia, mai ales in prima parte a Renasterii, casele erau construite in stil Tudor, jumatate din lemn si jumatate din piatra si caramida.

Se foloseau foarte mult lambriurile din lemn, combinate cu elemente gotice, precum seminee foarte elaborate, ferestre specifice. Camerele erau simple, cu doar cateva piese de mobilier sau accesorii. Tavanul si peretii erau impodobiti cu ornamente din tencuiala sau tapiserii. Ferestrele, usile si paturile mari, masive, specifice perioadei, erau infrumusetate cu materiale grele : matase, damasc, brocart.

Comentarii:

WYJjoyTXzMCEbVNquHI postat pe 15 August 2012
VwrFuaTTmAstfDy
Multumim pentru acest inisnnifiagt dar, insa purtand o rezonanta uluitoare in sufletele celor care am trait in Bucuresti si care am mai prins cate cava din parfumul bucurestean.- Se vad liniile tramvaiului (19, 24) pe B-dul Bratianau;- Va mai amintiti statuile din centrul P-tei Romana si de la Leonida unde noi copii ne jucam de-a hotii si vardistii fara sa ne pese de masini? Nici nu le vedeam, ne ocoleau probabil ele pe noi!- dar pomii cu vrabii din statia de la Dalles?- va mai amintiti doamnele cu palarii, rochii largi pe jupon si pantofii aceia superbi , ascutiti si cu toc cui, comandati la Fracea vis-a-vis de Telefoane, care se plimbau seara pe bulevard, la magazinele deschise pana la ora 21:00? Pai iesai pe Calea Victoriei fara rochie de matase?- da, bucurestencele erau tare elegante; mai am inca o colectie de rochii din vremea aceea unele le-am am dat dintr-un romantism revolutionar unei mari case de moda imediat dupa revolutie. Comparati : in 1964 trecusera 20 de ani de la razboi si acum au trecut 20 de ani de la revolutie , dar cata diferenta.- persoana care matura strada, in fata la Ambasador cred ca era una din femeile de serviciu ale hotelului sau ale pravaliei: legea obliga la spalarea cu detergent (nerecomandat ecologic) a trotuarului si a 1/2 din carosabilul aflat in dreptul magazinului.VREM BUCURESTIUL NOSTRU INAPOI ! Oare chiar au disparut toti arhitectii romani? Nu vorbesc de cei mai tineri care au avut ca modele profesorii cu origine sanatoasa muncitoreasca . Chiar sa-l lasam pe zarzavagiul ajuns primar si ministru sa ne traga un supermarchet in Piata Palatului ?