Designul interior - istoric - partea 4

STILUL VICTORIAN SI EMPIRE

La inceputul secolului XIX interioarele din Europa si Statele Unite erau amenajate in general in stil Empire, care dominase Franta in timpul perioadei lui Napoleon. Mobilierul era construit in stilul clasic, cu puternice influente egiptene, incorporand ornamente din fildes si alama. O varianta modificata a acestui stil s-a dezvoltat in Statele Unite, fiind cunoscuta sub numele de stil Federal, unul dintre cei mai importanti reprezentanti fiind Duncan Phyfe.


Stilul Victorian, caracterizat prin interioare bogate ornamentate, cu numeroase piese de mobilier intr-o singura incapere, colectii de mici obiecte ornamentale si suprafete acoperite cu materiale textile s-a bucurat de succes.

Treptat, datorita dezvoltarii tehnologice si a productiei de serie in ambele tari au inceput sa fie folosite reproduceri fidele ale diferitelor stiluri de design interior, mult mai ieftine decat originalul. Acest stil eclectic, privit cu rezerva de pasionatii de design dar apreciat de marele public a rezistat pana la inceputul secolului XX, cand a inceput sa piarda teren in fata curentului functionalist. Foarte repede s-a impus miscarea Arts and Crafts, sub conducerea lui William Morris, arhitect, poet si artist britanic, care respingea opulenta in favoarea simplitatii, a executiei si designului de buna calitate. Influenta imediata a acestei noi tendinte s-a facut simtita in creatia arhitectului scotian Charles Rennie Mackintosh, care in primii ani ai secolului trecut a combinat soliditatea interioarelor Arts and Crafts cu gratia art nouveau. In Art Nouveau liniile erau ondulate, la fel si suprafetele utilizate in design, interiorul fiind decorat cu o anumita imaginatie exotica, orice exeprienta parand permisa.

ABORDAREA DESIGNULUI INTERIOR IN SECOLUL XX

Dupa primul razboi mondial ruptura dintre traditionalisti - care se dedicasera mobilarii camerelor cu antichitati sau reproduceri - si modernistii dedicati functionalitatii - care doreau sa promoveze noi stiluri si curente in ton cu nevoile noului secol a fost definitiva. La randul lor, modernistii erau impartiti in mai multe scoli. Una dintre ele promova curentul numit art deco, modificand liber stilurile traditionale, incercand sa le adapteze la necesitatile vietii cotidiene contemporante. Interioarele decorate in stil art deco se remarcau prin cromatica constituita din pasteluri si draperii si tapiterii foarte bogat colorate. Un alt grup, De Stijl, realiza decoratiuni interioare in sceme coloristice indraznete, primare si forme cubiste, punand un deosebit accent pe formele rectangulare.

Un al treilea grup de modernisti a infiintat scoala germana Bauhaus, creand interioare care pastrau functionalitatea moderna. Reprezentantii acestui stil foloseau in decoratiunle interioare otelul, aluminiul, lemnul, realizand piese de mobilier foarte simple si practic, care erau cunoscute ca mobilier Bauhaus. Cei mai cunoscuti reprezentanti au fost arhitectii Ludwig Mies van der Rohe, Marcel Breuer si Walter Gropius. Designerii din tarile scandinave foloseau culori foarte vii, linii curbe si simple. Cel mai important reprezentant al acestui stil ramane arhitectul finlandez Alvar Aalto, renumit pentru simplitatea decoratiunilor sale in lemn.

In SUA designul interior a devenit repede o profesie dorita si practicata de tot mai multi, cu toate reticentele de la inceput. Cei mai importanti reprezentanti ai designului contemporan au fost arhitecti, precum Charles Eames si Eero Saarinen, sau artisti precum sculptorii Harry Bertoia si Isamu Noguchi. Printre cele mai prestigioase firme din domeniu se numara Knoll International, fondata in 1938 sub numele de Knoll Associates de Hans Knoll. Acesta a fost principalul promotr al stilului Bauhaus si al designerilor Eames, Saarinen, Bertoia, Noguchi,. Unele curente artistice recente, precum op art sau pop art au exercitat la randul lor influente majore asupra designului interior, in special in domeniul coloristicii si al formelor geometrice.


O revenire a interesului pentru art nouveau si art deco, dar si pentru Arts and Crafts a adus la randul ei modificari in designul camerelor. Noul venit in lumea decoratiunilor interioare este inovativul high tech, care foloseste in aranjarea unei camere echipamente medicale, industriale si tehnice.

Insa nu toate interioarele moderne se bazeaza exclusiv pe elementele aduse de secolul XX. De la sfarsitul anilor 50 influenta stilurilor vechi s-a alaturat tendintelor moderne, ca o parte integrala a schemelor de design. Multe interioare contemporane ofera astfel o imagine deosebita prin alaturarea antichitatilor sau reproducerilor unor creatii in otel si sticla.