Fabricarea portelanului

FABRICAREA
 PREPARAREA PASTEI
Manufactura Sevres foloseste mai multe tipuri de pasta, potrivit destinației pieselor care urmeazasafie execu­tate: pasta dura, foarte rezistentala socurile termice, care serveste la fabricarea pieselor pentru servicii; noua pasta, din 1882, intrebuintata atit pentru piesele de sculptura lasate faraglazura(biscuit) cit si pentru piesele decorative cu culori sclipitoare; pasta alba, pusala punct catre 1965 care este rezervatapieselor ale caror principale calitați  sint  stralucirea si   albeața.
Pasta se prepara in moara prin amestecarea intr-un mediu apos a materiilor prime care au fost in prealabil sfarimate, macinate si cernute. Barbotina astfel obținuta poate fi turnata direct sau trecuta printr un filtru-presa din care iese sub forma de calupuri, care se depozi­teaza in pivnițe. in momentul utilizarii ele sint faramate, apoi omogenizate pe o banda rulanta sau intr-un creuzet.

FASONAREA
STRUNJIREA Sl  FINISAREA
Aceste procedee se folosesc la piesele cu secțiune circulara si se lucreaza in doi timpi: o prima ebosare permite sa se obțina cu aproximație forma dorita; ebosa, care, dupa uscare este reluata la strung pentru a fi adusa la forma definitiva cu ajutorul unor mici cilindri metalici numiți  "tournassins ".
MODELAREA Sl RETUSAREA
Se folosesc pentru sculpturi si garnituri (ciocuri, toarte, apucatori, etc). Modelatorul preseaza in tipare un disc de pasta(coaja), pentru a forma diferitele elemente ale unui ansamblu. Prin uscare pasta se contracta, ceea ce permite scoaterea ei din tipar. Diferitele bucați sint apoi asamblate conform modelului original; detaliile sint finisate si fiecare imbinare este retusata manual cu grija.
TURNAREA
Se aplica pieselor cu forme neregulate sau de mari dimensiuni. In tipare asamblate se toarna pasta lichida care se contracta in timpul uscarii. Pentru a impiedica deteriorarea pieselor foarte mari se face vid in jurul tiparului sau se introduce aer comprimat.
EMAILAREA
Dupa ce piesele fasonate sint uscate, cele care urmeaza sa fie ornamentate se trec printr-un foc numit "de desmorțire" destinat sale dea destula soliditate pentru ca sa poata fi manipulate si emailate.
Emailarea se executa prin imersie intr-o baie de email sau   prin   insuflare.
ARDEREA
Temperatura de ardere depinde de tipul de pasta; cea mai ridicata fiind aceea a pastei dure care se arde Ia 1400°C. Deoarece pasta sufera un inceput de topire este important sa se examineze cu grija starea de rezis­tența a pieselor inainte de a le pune in cuptor. In afara de aceasta, arderea provoaca totodata o contractare care reprezinta cam a zecea parte din dimensiunea ini­țiala. Manufactura foloseste astazi cuptoare semiauto­mate care funcționeaza cu  propan.
Dupa arderea la temperatura inalta, materia poroasa si amorfa devine stralucitoare, sonora si translucida, fiind   adecvata ornamentarii cu glazuri pentru fond sau culori pentru decor care se aplica intr-unul sau mai multe straturi sau care pot fi arse la temperatura variabila, dar mai joasa-numindu-se atunci "culori de foc mic". Decorațiile sint, in general, pictate cu mina sau in cazuri  excepționale,  transpuse litografic.
AURIREA
Aurul poate fi folosit singur sau pentru a completa o decorație policroma. Se aplicaultimul pentru case arde la temperatura cea mai joasa. Frizele si motivele repetate sint gravate cu daltița pe o placade cupru; tragerea pe hirtie speciala de copiat se face pe o presapentru gravura, incerneluita cu un amestec din praf de aur si negru de fum; decorul astfel copiat pe piesa este apoi retusat si reincarcat cu aur praf. Motivele lineare si alte ornamente  sint  aplicate  cu   mina libera. Dupa ardere aurul trebuie lustruit, adica frecat cu o piatra dura pentru a-si dobindi intreaga stralucire. Grație acestor operații succesive care necesita, fiecare in parte, o perfecta stapinire a unei meserii de inalta speci­alizare si o mare indeminare, piesa este in sfirsit terminata. 

DECORAREA
PICTAREA
Culorile folosite pentru a decora o piesa - fond sau pictura -  pot fi arse la aceeasi temperatura cu pasta; este vorba de culori pentru arderi la temperaturi  ridicate.